افشين مقدم: اين تنديس تجسم سالها تلاش من در عرصه ترانهسرايي سرزمينم بود
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۶۰۷۷۲
خبرگزاري آريا - «افشين مقدم» امسال براي اولينبار موفق به کسب تنديس طلايي «موسيقي ما» شد. او در چهارمين جشن سالانه «موسيقي ما» بابت ترانه «لالايي» که با صداي «علي زندوکيلي» منتشر شده بود، تنديس ترانه برگزيده سال را کسب کرد. ترانهاي که در ميان کارهاي علي زندوکيلي بازتاب زيادي داشت و توانست نظر مثبت کارشناسان نظرسنجي سالانه «موسيقي ما» را هم جلب کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*اولين نکته اين است که شما روي صحنه اعلام کرديد اين جايزه را به دکتر يداللهي و خانواده اش تقديم مي کنيد. چرا اين کار را انجام داديد و آيا اين تصميم ناگهاني به ذهنتان رسيد؟حقيقت اين است كه پيشتر به اين ماجرا فكر كرده بودم. با توجه به همهگيرشدن ترانه «لالايي» در دو سال گذشته كه در لايههاى وسيع اجتماع شنيده شده بود و بسيار تاثيرگزاري عميق ايجاد كرده بود، اكثر دوستان اعتقاد داشتتد كه ترانه لالايي موفق به دريافت تنديس خواهد شد. من هم با اعتماد به نفس و آمادگي قبلي قصد داشتم در صورتي كه برنده تنديس شوم آن را به دكتر افشين يداللهي عزيز تقديم كنم. اين تنديس تجسم سالها تلاش و كوشش من در عرصه ترانهسرايي سرزمينم بود و خوشحالم كه آن را با تمام قلبم به افشين يداللهي نازنين تقديم كردم.
*از انتخاب ترانه لالايي به عنوان ترانه برتر سال در چهارمين جشن سالانه موسيقي ما بگوييد. اتفاقي که با وجود رقباي سرسخت در اين عرصه رخ داد و اصلا آيا لالايي را با هدف رقابت نوشته بوديد؟ انتخاب لالايي به عنوان بهترين ترانه سال براي من و تيمم لحظه درخشاني بود. از اين جهت كه در اولين دوره حضورم در جمع نامزدهاي اين جايزه در دو بخش بهترين قطعه موسيقي تلفيقي و بهترين ترانه در بخش مردمي و در بخش كارشناسي به تيم توليد لالايي تعلق گرفت. من و عليرضا افكارى بارها و بارها در ترانههاي ديگر با بعضي از اسطورههاى خوانندگي موفق شده بوديم که ترانههاي اسلو را مگاهيت كنيم. آثارى كه هر كدام زمان ريليز خود بيش از ده ميليون بازديد داشتند اما در ماركت داخلي اين اولينبار بود كه اين اتفاق برايم رقم ميخورد. آن هم با خواننده بسيار جواني كه فكر ميكنم با ترانههاي «آه سرد» و لالايي براي اولينبار شخصيت مستقل هنري تازهاي را براي ادامه فعاليت هنري خود در پيش گرفت كه بسيار هم تجربه موقفي براي هر كدام از ما بود. در مورد رقباي سرسخت بايد بگويم از بين آن دوستان با روزبه بسيار مراوده و نزديكي دارم و عمر دوستي ما بيش از يك دهه است و لحظات زيباي ترانههايش را ستودهام و حضور ترانهسراهايي از اين دست به پيشرفت ترانهسرايي كمك ميكند. اعتقاد دارم در دهه پنجاه يكي از دلايلي كه اين همه اثر فاخر و زيبا توليد ميشد اين بود كه دو يا سه ترانهسراي درجه يك در كنار چند آهنگساز و تنظيمكننده بزرگ در يك آلبوم حضور مييافتند و هر كس تلاش ميكرد بهترين خود را ارائه دهد و به همين خاطر آثار زيبايي در يك رقابت سالم كاري خلق ميشد. به هر تقدير هر چه قدر ترانهسراهاي سرزمينم بهتر و بهتر باشند آن نقطه، نقطهاي است كه احساس ميكنم مي توان تواناييها را به چالش كشيد و از دريافت چنين تنديسي احساس غرور كرد.
*به نظر خودتان چه نکاتي باعث شد تا ترانه لالايي به عنوان ترانه سال انتخاب شود و براي کارشناسان اين نظرسنجي تاثيرگذار بود؟اين اولين دورهاى بود كه من با چند ترانه در دفترچه ترانههاي داخلي حضور داشتم. پيش از اين چندان در دورهاي كه جشنهاي «موسيقي ما» برگزار ميشد با خوانندههاي داخلي فعاليتي نداشتم و طبيعتا نامزد هم نبودم. ترانه لالايي از بازوهاي قدرتمندي برخوردار بود و همه اركان آن از نقطه نظر عاطفي و تكنيكي در عاليترين سطح توانستند با مخاطب ارتباط برقرار كنند. ملودي زيباي عليرضا افكاري، اجراي بينظير علي زندوكيلي و تنظيم هوشمند سعيد زماني بازوهاي ترانه لالايي بودند. از بعد كلام نيز لالايي يكي از معدود ترانههاي روايي اين روزهاي موسيقي است كه تايپ و ادبياتش نسبت به آنچه به طور روزمره ميشنويم متفاوتتر بود. حتي نسبت به ترانههاي ديگر من نيز ادبيات متفاوتي داشت چون اين ترانه كليتش بيست و چند سال پيش، قبل از آغاز به كار دوباره موسيقي پاپ در سال ٧٦ سروده شده بود. به همين خاطر خيلي صادقانه و واقعي بود. از نظر زاويه ديد و سوژه به نحوي بود كه هر كس ميتوانست خود را در جايگاه كاراكترهاي ترانه قرار دهد. مورد ديگر اينكه لالايي بر خلاف اكثر ترانههاي اين روزها به گروه سني خاصي تعلق نداشت و دايره وسيعي از مخاطب فارسي را در بر مي گرفت. ديگر اينكه برخي از اتفاقات كه احساسات اجتماع را جريحهدار كرده بود از قبيل حادثه پلاسكو، كودك سر راهي، مدافعان حرم و قرباني شدن دختربچه و... همواره ترانه لالايي را در موسيقي متن خود همراه داشتند. همه اينها دست به دست هم داد تا با ترانه لالايي يك طيف وسيع از مخاطب با هر طبقه و پايگاه اجتماعي ارتباط برقرار كند و با آن همذاتپنداري داشته باشد.
*در همين بخش به نظرتان کدام يک از ترانه هاي ديگر شايسته کسب تنديس بودند؟ببينيد نظر من يك نظر حسي و عاطفي صرف نيست. من صاحب زيباييشناسي هستم كه بر اساس آن زيباييشناسي دست به انتخاب مي زنم. يعني اِلِمانهاي مختلفي وجود دارد كه يك ترانه را به نظر كارشناسي و زيبايي شناسي من نزديك ميكند. مثلا يكي از آن اِلِمانها اين است كه حتماً بايد در قالب ملودي براي كلام اتفاق خوبي بيفتد و زمزمهپذير شود و ديگر اينكه مثلاً سوژه تازه و بكري داشته باشد. مثلاً در عرض تصاوير خوب و به لحاظ جهانبيني حرفي براي گفتن داشته باشد و... حال ممكن است يك ترانه همه اين مختصات را با هم نداشته باشد ولي به هر حال از آن بين به لحاظ سوژه و عنوان به يادماندني ترانه و زمزمهپذيري ترانه «سي سالگي» انتخاب من است .
*اين اولين بار بود که شما و اثرتان در يک رقابت قرار مي گرفتيد و در اولين رقابت موفق بوديد. کسب تنديس موسيقي ما چه تاثيري در ادامه روند کارتان خواهد داشت؟اين رقابتها و دريافت تنديس صد در صد ايجاد انگيزه خواهد كرد. تنديس به شما ياد آوري ميكند اگر در بلبشوي اين روزهاي موسيقي پاپ كه ايده و تفكر خاصي وجود ندارد و در بين اين همه سر و صداي بي هدف كه حرف تازهاى به گوش نميرسد، هنوز صحنهاي وجود دارد كه ميتواني ديده شوى و شنيده شوي به اعتقاد من جايي مي تواند باشد كه عيار هنري اثري كه خلق كردي مشخص شود و صاحب امتياز شويد.
*دوست دارم کمي از نظرسنجي و چهارمين جشن سالانه موسيقي ما بگوييد و خصوصا مي خواهم علاوه بر نظرات، انتقادات شما را هم بشنوم.خدا را شكر در اين دوره جشن «موسيقي ما» در اكثر بخشها حق به حق دار رسيد. نكتهاي كه وجود دارد فكر مي كنم اين باشد كه ممكن است همه فرصت نكنند همه آثار را بشنوند و احساس ميشود به صورت تصادفي به اسامي آشنا و معروفتر امتياز ميدهيم يا اينكه طرفداران يكي بيش از ديگري باشد. همه اينها ممكن است عدالت اين قضاوت را با چالشي جدي مواجه كند. شايد براي فرار از اين ماجرا نيازمند هيئتي باشيم كه مافوق كارشناسي عمومي كه دفترچهها را دريافت ميكنند قرار بگيرند و راي آنها كد يا امتياز خاصي داشته باشد كه بتواند به طور ميانگين حق را به حقدار بدهد.
همچنين در اين دوره متأسفانه از همان آغاز احساس شد اجراي برنامه با عدم هماهنگي و سردي خاصي مواجه شده است. با اينكه دكور و هزينهها مافوق سالهاي گذشته بود اما سردي كه در بخش اجرا و ادارهكردن برنامه وجود داشت آن هم در بزرگترين جشن موسيقي سرزمينمان كمي شايد نقطه ضعف اين برنامه بود. اميدوارم در سالهاي آينده در بخش ادارهكردن برنامهاي كه در حضور مفاخر موسيقي سرزمينمان اتفاق ميافتد تدارك بهتري صورت پذيرد.
*شما در سالهاي گذشته بدون حضور در بخش رقابتي مهمان اين جشن بوديد. مي خواهم بدانم آيا در سال آينده هم اگر در رقابت نبوديد مهمان اين جشن اهالي موسيقي مي شويد؟بله. مانند سالهاي گذشته حتماً شركت خواهم كرد. من به بعضي از اين لجبازيهاي غير حرفهاي عادت ندارم.
*آيا در سال آينده برنده تنديس موسيقي ما خواهيد بود؟ اگر فکر مي کنيد اينطور است با کدام قطعه يا آلبوم خواهد بود؟در سال آينده فكر ميكنم آلبوم عليرضا عصار نازنين يعني «جز عشق نميخواهم» كانديد شود و من در كنار همكاران حرفهاي ديگرم در اين آلبوم با سه ترانه حضور دارم و نميدانم در بخش ترانه كانديد مي شوم يا خير! البته ترانه كلنل اثر مشترك من ، سالارعقيلي و بابك زرين عزيز هم فكر ميكنم در رقابت قرار دارد و البته شايد تا پايان امسال ترانههاي ديگري هم به اين ليست اضافه شوند. درپايان از سايت «موسيقي ما» كه ميدانم بدون بودجه تعريف شده خاصي به صورت خودجوش در برپاكردن اين جشن هر سال تلاش ميكند به سهم خودم از صميم قلب سپاسگزارم.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۶۰۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی